Aktuality

Zmena v mýtnych sadzbách od 1. júla: Autodopravcovia, pripravte sa na výrazné zvýšenie nákladov

Od júla 2025 vstupujú do platnosti nové mýtne sadzby, ktoré budú pre mnohých autodopravcov výrazne vyššie. Poplatky majú narásť až o 40 %, čo zásadne ovplyvní nákladnú dopravu. Pocítia ich predovšetkým sektory, kde sa preprava tovaru realizuje na dennej báze.

Leto bude pre autodopravcov drahšie

Letné prázdniny sa ponesú aj v znamení zásadných zmien v elektronickom mýtnom systéme na Slovensku. Zmeny sa výrazne dotknú sektorov, kde je preprava tovaru kľúčovou súčasťou podnikania – najmä nákladnej a medzinárodnej dopravy. Zvýšené mýtne poplatky priamo ovplyvnia prevádzkové náklady autodopravcov a logistických spoločností. Podľa informácií Denníka N vyberie Národná diaľničná spoločnosť vďaka vyšším sadzbám mýta až o 100 miliónov eur ročne viac. Tie budú po novom pozostávať z troch zložiek, pričom výsledná výška poplatku sa určí ich súčtom:

  • poplatok za infraštruktúru,
  • poplatok za externé náklady spojené s emisiami CO₂ spôsobenými premávkou,
  • poplatok za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.

Zásah do rozpočtov dopravcov

Autodoprava čelí zásadnému zásahu do rozpočtov v dôsledku nového nastavenia mýtnych taríf. Pre mnohé firmy pôsobiace v tomto odvetví znamenajú zmeny výrazné zvýšenie nákladov. Pri niektorých trasách môže ísť o desiatky eur denne, čo najviac pocítia strední a menší dopravcovia bez silného kapitálového zázemia. Najväčšie zdraženie postihne vozidlá s emisnou triedou Euro 6 a nad 12 ton.


Príklad: Úsek Bratislava – Žilina, ktorý patrí medzi najfrekventovanejšie trasy nákladnej dopravy, bude od júla stáť podstatne viac. Pre vozidlo kategórie N3 nad 12 ton a 4+ nápravami sa mýtny poplatok môže navýšiť o minimálne 30 %.


Tlak na ceny a reťazová reakcia

Zvýšenie mýta sa pravdepodobne premietne aj do cien služieb pre konečných zákazníkov. Preprava tovaru sa predraží, a to nielen na domácom trhu. Rovnako ohrozená je aj medzinárodná preprava tovaru, ktorá čelí narastajúcim prevádzkovým nákladom a konkurenčnému tlaku zo zahraničia.

Podľa vyjadrení viacerých združení autodopravcov ide o neprimeraný krok, ktorý nezohľadňuje aktuálne trhové podmienky a infláciu. Tieto zmeny môžu negatívne ovplyvniť aj stabilitu niektorých firiem a zvýšiť tlak na ich konkurencieschopnosť. So zmenou výšky mýta nesúhlasí ani Únia autodopravcov Slovenska. Hrozí blokádami ciest a protestmi.

Možné riešenia: alternatívne trasy, inteligentné plánovanie či zdieľaná logistika

Nákladná doprava sa stáva čoraz finančne náročnejšou a pod väčším tlakom optimalizácie. Autodopravcovia preto požadujú revíziu nastavenia nových poplatkov a vyzývajú štát na konštruktívny dialóg. V súčasnosti je situácia napätá, keďže mnohí prevádzkovatelia nákladnej dopravy zvažujú, ako optimalizovať svoje výdavky – či už hľadaním alternatívnych trás, alebo úpravou cien pre zákazníkov.

Z praxe sa ako efektívne riešenie osvedčilo zavedenie inteligentného plánovania trás cez moderné telematické systémy, ktoré umožňujú vyhodnocovať trasu podľa mýtnych poplatkov, dopravnej situácie a spotreby paliva. Niektoré firmy tiež zvažujú prechod na ekologickejšie vozidlá s nižšou mýtnou sadzbou alebo zdieľanú logistiku, kde sa náklady delia medzi viacerých odosielateľov.